§ 1. Föreningens firma
Föreningens firma är Falkenbergs Bouleallians ek. för.
§ 2. Styrelsens säte
Styrelsen skall ha sitt säte i Falkenbergs kommun.
§ 3. Föreningens ändamål och verksamhet
Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att äga, förvalta och driva en bouleanläggning samt korttidsuthyra densamma till idrottslig verksamhet i friskvårdande syfte. Föreningen har också till uppgift att verka för boulespelets utveckling i Falkenberg.
§ 4. Medlemskap
Till medlem antas sökande som är medlem i en till boulealliansen ansluten bouleklubb eller bouleförening och som kan väntas följa föreningens stadgar och beslut samt bidra till förverkligande av föreningens ändamål. Ideell förening eller klubb med boule på programmet kan söka om anslutning till alliansen och denna förenings medlemmar kan då bli medlemmar i boulealliansen.
§ 5. Medlems åligganden
Medlem skall bidra till förverkligande av föreningens ändamål samt aktivt verka för boulespelets utveckling bland alliansens medlemmar.
Medlem hat att aktivt, efter förmåga och genom egen arbetsinsats, verka för anläggningens underhåll och utveckling. Medlem är skyldig att betala medlemsinsats och övriga avgifter som beslutats på föreningsstämman.
Föreningen återbetalar inte några avgifter eller insatser vid medlems utträde ur föreningen. Enskild medlem är inte ekonomiskt ansvarig för föreningens åtaganden.
Medlem som inte följer föreningens stadgar och övriga av föreningen stadfästa regler eller på annat sätt uppträder så, att föreningen eller annan medlem lider skada kan efter beslut av styrelsen uteslutas ur föreningen.
§ 6. Medlemsavgift
Medlemsavgift beslutas av årsstämman och får ej överskrida femhundra kronor per år.
§ 7. Styrelsen
Styrelsen består av
Ordförande, som väljs på ett år.
Kassör, som väljs på två år.
Fem ledamöter, som jämna år väljs på två år.
Fyra ledamöter, som udda år väljs på två år.
En suppleant, som jämna år väljs på två år.
En suppleant, som udda år väljs på två år.
Verkställande arbetsutskottet består av ordförande, kassör och sekreterare.
§ 8. Styrelsens och verkställande arbetsutskottets befogenheter
Styrelsen har befogenhet att bevilja utgifter och investeringar upp till tre basbelopp. Verkställande arbetsutskottet kan bevilja utgifter upp till ett halvt basbelopp. Utgifter eller investeringar över tre basbelopp skall beslutas på årsstämma eller på extra föreningsstämma.
§ 9. Firmatecknare
Förutom ordförande och kassör tecknas firman av den eller dem som styrelsen utser.
§ 10. Revisor
Föreningen skall ha en revisor och en suppleant som båda väljs på två år. Revisor väls jämna årtal och suppleant udda.
§ 11. Valberedning
Föreningen skall ha en valberedning bestående av tre ledamöter varav en utses till sammankallande.
§ 12. Föreningsstämma
Ordinarie föreningsstämma hålls varje år, senast den
30 juni.
På föreningsstämma behandlas följande ärenden.
a. Upprättande av förteckning över närvarande
medlemmar.
b. Val av ordförande vid stämman.
c. Val av sekreterare vid stämman.
d. Val av två justeringsmän.
e. Fråga om stämman är utlyst enligt stadgarna.
f. Fastställande av dagordningen.
g. Styrelsens årsredovisning.
h. Revisorernas berättelse.
i. Beslut om fastställande av balans- och
resultaträkning.
j. Beslut om disposition av årets resultat.
k. Beslut om ansvarsfrihet.
l. Fråga om arvode till styrelse och revisorer.
m. Fastställande av medlemsavgift.
n. Budget för verksamhetsåret.
o. Val av styrelse, revisorer, suppleanter samt
valberedning.
p. Inlämnade motioner.
§ 13. Kallelse
Kallelse till ordinarie föreningsstämma sker genom anslag på boulealliansens anslagstavla i föreningslokalen. Kallelsen meddelas tidigast fyra veckor före och senast två veckor före stämman. I kallelsen skall tydligt anges de ärenden som skall behandlas. Kallelse till extra föreningsstämma sker skriftligen genom utdelning till samtliga medlemmar. Kallelse skall utfärdas tidigast fyra veckor före och senast två veckor före extra föreningsstämma.
Andra meddelanden till medlemmar delges via anslagstavla.
§ 14. Räkenskapsår
Räkenskapsår skall vara kalenderår.
§ 15. Vinstdisposition och täckning av förlust
Vid uppkomst av vinst sker avsättning till reservfond enligt lag. Eventuellt överskott överförs i ny räkning eller fonderas efter beslut på ordinarie föreningsstämma.
Vid förlust täcks denna i första hand genom att fonderade medel tas i anspråk. I andra hand kan styrelsen vid föreningsstämma föreslå att en extra medlemsinsats tas ut för att täcka förlusten. Föreningsstämman fattar beslutet.
§ 16. Upplösning - likvidation
Vid föreningens upplösning delas eventuella nettotillgångar mellan alliansklubbarna i proportion till det antal medlemmar som erlagt fastställd medlemsavgift för senaste verksamhetsåret.
§ 17. Information
Det skall i boulehallen finnas en informationspärm som innehåller föreningens stadgar, årsredovisning, protokoll från föreningsstämmor och styrelsemöten samt medlemsförteckning.
§ 18. Övrigt
I frågor som inte regleras i dessa stadgar gäller lagen om ekonomiska föreningar.
___________________________
Stadgarna fastställdes på årsstämmorna 2009 och 2010
Uppdaterad 2024-10-03, Redaktion: Eilert Eskelid och Per-Erik Zell Logga in